Hoog genoteerd op IENS.NL, maar hoe lang nog?

Bij Loes Delfshaven bestond in april 2017 drie jaar. Wij hebben heel hard gewerkt om onze zaak in Historisch Delfshaven op de kaart te krijgen. We zijn dan ook heel blij met alle positieve reacties en de waardering van onze bezoekers die wij, onder andere op iens.nl, hebben gekregen. Maar hoe lang nog?

Iens.nl is overgenomen door Tripadvisor, die ook eigenaar is van de reserveringssite seatme.nl. en inmiddels ook couvert. Zonder dat wij daar om hebben gevraagd is ons abonnement, waarvoor wij € 50,- per maand betaalden op het vertrouwde iens.nl, omgezet naar een contract waarbij wij verplicht worden om gebruik te maken van seatme.nl. of couvert. Voor ons kleine restaurant met een beperkt aantal plaatsen vinden wij een dergelijke reserveringssite niet geschikt. Wij verliezen hiermee het persoonlijk contact met onze gasten. En dat is juist één van onze sterke kanten. Als er telefonisch gereserveerd wordt dan vragen wij onze gasten of er wellicht een bijzondere reden is. Wij vertellen waar je het beste kunt parkeren, informatie voor je navigatiesysteem en meer.

Voor een reservering via seatme.nl, wordt naast het abonnement van € 36,30 per maand, per couvert bijna € 2,00 in rekening gebracht voor de reservering. De winstmarges in de horeca liggen tussen de 7 en 10%. Voor ons betekent dat tenminste 25% omzetverlies per couvert. Met onze lage prijzen voor een, met liefde en plezier bereide maaltijd, is iedere reservering via seatme.nl dan ook een verliespost.

Mocht u een review willen schrijven op iens.nl dan wordt deze alleen geplaatst als er via seatme.nl is geboekt. Anders wordt de beoordeling verwijderd en op tripadvisor geplaatst waar het verdwijnt in de anonimiteit van deze site. Wat ons ook tegen staat is de pro-actieve benadering van iens.nl.  Als u heeft gereserveerd via seatme.nl, en geen beoordeling heeft achtergelaten op iens.nl, dan zal u meerdere keren per mail worden gevraagd om uw mening alsnog te geven. Wij hebben daar grote moeite mee omdat iedere spontaniteit daarmee verloren gaat.
Wilt u reserveren maak dan vooral gebruik van ons e-mailadres of telefoonnummer: astrid@bijloesdelfshaven.nl, telefoonnummer 010-4773453. Wij nemen dan voor lief dat uw mogelijke beoordeling niet op iens.nl wordt geplaatst en dat wij daardoor onze hoge positie zullen verliezen. De prijs-kwaliteit van onze gerechten zullen hier echter niet onder leiden.

Van onze gasten vernemen wij dat zij de nieuwe site van Iens nauwelijks nog bezoeken omdat deze voor hen niet meer herkenbaar is. In plaats van de waardering van gasten is nu het aantal reserveringen via seatme of couvert, leidend voor de positie. Daarmee heeft iens haar neutrale positie definitief ondergeschikt gemaakt aan haar commerciële belangen. Wij betreuren dat ten zeerste.

Tal van keren hebben wij geprobeerd om contact te krijgen met iens om bovenstaande grieven te bespreken. Zowel telefonisch als per mail. Je moet echter erg vasthoudend zijn om daadwerkelijk in contact te komen. Het is ons uiteindelijk telefonisch wel gelukt. Daarbij geven de medewerkers je het nare gevoel dat het vooral aan de restauranthouder ligt. Gasten kunnen immers op iens zelf aanklikken welke informatie zij willen hebben? Van een bedrijf dat zich voornamelijk verrijkt met internetdiensten zou je toch verwachten dat zij de kennis hebben dat gasten dit vooral niet doen!

Ondanks het feit dat wij via onze mail meerdere meldingen hebben gehad van seatme dat wij geen actieve reserveringssite hebben, zijn er toch gasten die via dit medium hebben gereserveerd en tevergeefs langskomen. Wij vinden dit heel vervelend ook al ligt dit helaas buiten onze macht. Iens/seatme of couvert heeft inmiddels wel greageerd met de opmerking dat ze het uit zullen zoeken maar dat wij de reserveringen zelf in de gaten moet houden. Dit is echter een onmogelijke taak omdat sommige gasten nog geen uur voor aankomst hebben gereserveerd.

Wij hebben inmiddels besloten om de samenwerking met iens/seatme/couvert te beëindigen en hebben het abonnement per direct opgezegd . Vanaf 1 december 2017 zijn wij bij iens uit de lucht. Uiteraard kunt u nog wel gewoon rechtstreeks bij ons reserveren zowel telefonisch 010-4773453/06-53225056 of per mail: astrid@bijloesdelfshaven.nl

 

Welkom in Historisch Delfshaven: een oase van rust in een bruisende stad!

Astrid Adelmeijer en Frank Jacobs